Kathrine Flindt.jpg

Tag ikke e-mailen for givet

I 2024 står indsamlingsorganisationer over for to betydelige udfordringer inden for e-mailmarketing. Fundraisere skal jonglere med strategier for at sikre effektiv kommunikation og donorinddragelse.

Artiklen er en udvidelse af Kathrine Flindts bidrag til ISOBRO Fundraising Indsigt 2024 publiceret januar 2024.

I krystalkuglen for 2024 ser jeg to bølger inden for e-mailmarketing, som også vil påvirke velgørende organisationer.

Bølge 1: Afgørende ændringer i e-mailhåndtering

Den første bølge kan vise sig at blive lidt af en tsunami, for Google og andre af de store udbydere har varslet væsentlige stramninger i deres håndtering af e-mails fra februar. Hidtil har det været en god idé at sørge for validering, god liste-hygiejne og at undgå spam – fremover bliver det et ufravigeligt krav.

De organisationer, som ikke har styr på deres data, opsætning og udsendelser, risikerer at stå med en lukket e-mailkanal i 2024. Opfylder du ikke de opstillede krav, kommer mailen simpelthen ikke frem, og én fejl er en for mange. De strammede krav kommer især til at gå ud over de organisationer, som står med en (næsten) gratis løsning til at sende e-mails. Jeg spår derfor, at flere vil blive tvunget til at forholde sig strategisk til kanalen: Hvad vil I opnå?

Mit håb er, at det vil give et styrket fokus på kanalen og de ressourcer, som skal til for at udnytte e-mail optimalt. For hvis du køber en dyrere løsning, skal den også udnyttes, ikke?

Mit håb er derfor også, at tsunamien kan skabe opmærksomhed hos fundraising- og kommunikationschefer. E-mailen er jo en fantastisk, direkte kanal til leads, støtter og medlemmer, som vi nogle gange tager for givet. Hvis fundamentet rystes lidt, bliver vi måske mere opmærksomme på, hvor vigtig kanalen er.

Bølge 2: E-mailoplevelsen i konkurrence

Den næste bølge kommer som indirekte pres fra andre aktører, der lander i din donors indbakke. Når Matas, FCK og Zalando sender personlige, målrettede og yderst servicemindede e-mails, så smitter det også af på oplevelsen af dine e-mails.

Som mennesker sammenligner vi nemlig ubevidst den aktuelle oplevelse med forrige tilsvarende, så hvis dit nyhedsbrev er en lang, upersonlig og lidt tør oplevelse, så vil det påvirke donors oplevelse af jer. Vi skal selvfølgelig ikke levere oplevelser på samme niveau som fx Matas, men vi kan heller ikke falde for langt bagud.

Så jeg spår, at der bliver et stort fokus på, hvordan vi kan kommunikere personligt og relevant med vores donorer, så vi fastholder deres engagement i sagen. Personligt mener jeg, vi har langt mere at byde på, og derfor potentielt kan nå et langt dybere og længere engagement, også med færre ressourcer.

Som mennesker sammenligner vi nemlig ubevidst den aktuelle oplevelse med forrige tilsvarende, så hvis dit nyhedsbrev er en lang, upersonlig og lidt tør oplevelse, så vil det påvirke donors oplevelse af jer

Effektiv tilgang til e-mailudfordringerne

Her bliver samspillet mellem CRM og kommunikation vigtigt, for uden gode data kan du ikke skabe en personlig og relevant dialog med donor.

Her flyder de to bølger sammen i bedste Skagen-stil, for den rigtige e-mailløsning gør det nemt at målrette indhold til selv små målgrupper, uden du skal lave nye mails til hver målgruppe. Så hvis du vil kommunikere personligt på e-mail, uden at du skal oprette hver variant manuelt (læs; bruge timevis på opgaven), så er du simpelthen nødt til at automatisere de rigtige steder.

Så sidder du som fundraiser med en e-mailløsning, der ikke kan målrette tilstrækkeligt, eller som ikke møder Googles krav spot on, har du én uundgåelig opgave for 2024: At kortlægge den kommunikation, du ønsker, og finde en løsning, som matcher det. Der er heldigvis masser af gode e-mailløsninger, også danske, så det gælder bare om at være skarp på, hvad dine behov er, så du hverken køber for stort eller småt.

Om forfatteren

Kathrine har mere end 15 års erfaring med digital kommunikation og markedsføring, med særligt fokus på omnichannel og personlig, målrettet kommunikation. Hun tager erfaring fra Amnesty, Børns Vilkår og fagforeningen IDA med, hvor hun blandt andet har stået for sms-netværket Lifeline med mere end 200.000 aktivister.

Nogle af vores medlemmer

Se alle vores medlemmer
  • Evangelisk Luthersk Netværk
  • Gotvedinstituttet
  • OvaCure
  • Hjælp Din Næste
  • Dansk Oase
  • Dansk Vegetarisk Forening
  • Kirkens Korshær
  • Foreningen Grønlandske Børn
  • For Lige Vilkår
  • Kræftens Bekæmpelse
  • Danish Muslim Aid
  • Danmission
  • Areopagos
  • PlanBørnefonden
  • Prostatakræftforeningen PROPA
  • Børns Voksenvenner
  • Mission10forty
  • Dansk Ornitologisk Forening
  • Morgen Caféen (Fonden Morgencafé for hjemløse)
  • FrikirkeNet
  • GirlTalk
  • Anima
  • Dansk Balkan Mission
  • Den Katolske Kirke i Danmark
  • Menighedsplejen i Danmark
  • Danske Kirkers Råd
  • Sex & Samfund
  • Julemærkefonden
  • FDF, Frivilligt Drenge- og Pige Forbund
  • Muskelsvindfonden
  • Kattens Værn
  • Danske Seniorer
  • Metodistkirken i Danmark
  • Røde Kors
  • The Why Foundation
  • UNICEF Danmark
  • Ronald McRonald McDonald
  • Kvisten
  • KLF, Kirke og Medier
  • Red Barnet Ungdom
  • KIT - Kirkenes Integrationstjeneste
  • Frelsens hær
  • LyLe (Patientforeningen Lymfekræft og Leukæmi)
  • Autismeforeningen
  • IAS (International Aid Services Danmark)
  • Hus forbi
  • Menighedsfakultetet
  • Norea Mediemission
  • MOSAIK (Pinsekirkerne i Danmark)
  • Det Danske Spejderkorps
  • BIbellæser-Ringen i Danmark
  • mercy ships
  • Silkeborg Oasekirke
  • Familier med Kræftramte Børn
  • Kofoeds Skole
  • Danske Sømands- og udlandskirker
  • Hospice Forum Danmark
  • Dannerhuset
  • BørneBasketFonden
  • KFUM's Sociale Arbejde
  • SIND
  • Oxfam Danmark
  • AgapeIndien
  • KFUK's Sociale Arbejde
  • caritas
  • Emmaus fonden
  • PsykiatriFonden
  • Intact Denmark
  • Care Danmark
  • Parasport Danmark
  • WWF Verdensnaturfonden
  • Dansk Skoleskak
  • Apostolsk Kirke
  • BørnSulter
  • Børnesagens Fællesråd
  • Café Exit
  • Kristeligt forbund for Studerende
  • Luthersk Mission
  • Dansk Bibel-Institut
  • Brystkræftforeningen
  • Endometriose Foreningen
  • Sølund Musikfestival
  • Herlufsholm Skole og Gods
  • Land of Hope
  • Kristeligt Handicapforening
  • cystisk fibrose
  • Ghana Venskab
  • Hjerteforeningen
  • Open Doors Denmark
  • YWAM Logo
  • MAF
  • ZOO
  • DFOI
  • Ældre Sagen
  • Den Danske Naturfond
  • Mellemfolkeligt Samvirke
  • Aids fondet
  • ImpactChurch
  • Amnesty International
  • Miljøbevægelsen NOAH
  • Dansk Europamission
  • Spedalskhedsmissionen
  • AMIS
  • Dansk Kvindesamfund
  • Y's Men Region
  • Human Practice Foundation
  • Bevar Ukraine
  • Evangelisk Luthersk Missionsforening
  • Danske Hospitalsklovne
  • FødevareBanken
  • Thin Blue line Denmark
  • Baptistkirken
  • Rådet For Grøn Omstilling
  • Soroptimist International Danmark
  • Børneulykkesfonden
  • Terre Des Hommes
  • Dansk Folkehjælp
  • Pindsvinevennerne i Danmark
  • Ordet og Israel
  • Missionsfonden
  • IMS
  • Dansk Armeniermission
  • LøkkeFonden
  • Growing Trees Network Foundation
  • Foreningen Roskilde Festival
  • LittleBigHelp
  • Israelmissionen
  • Landsforeningen LEV
  • Forælder Fonden
  • Promissio
  • Operation Mission
  • FANT - Football for a New Tomorrow
  • Blå Kors
  • Landsforeningen Bedre Psykiatri
  • Brødremenighedens Danske Mission
  • Foreningen Cancerramte Børn
  • parkinsonsforeningen
  • Danmarks Veteraner
  • UNHCR
  • Psoriasisforeningen
  • AsmaAllergiDanmark
  • CoolUnite Fonden
  • UFF Humana
  • Lungeforeningen
  • Red Barnet
  • MM
  • dyrenes beskytttelse medlem
  • Nyreforeningen
  • Mejerifolk uden Grænser
  • Bibelselskabet
  • Diakonissestiftelsen
  • Bryd Tavsheden
  • Childrens Mission
  • WeShelter
  • Evangelisk Frikirke Danmark
  • Mission Øst
  • Den Danske Israelindsamling
  • Mission Afrika
  • LGBT
  • Sømandsmissionen
  • DRC Dansk Flygtningehjælp
  • Aktion  Børnehjælp
  • Viva Danmark
  • BHCF
  • Agape (Foreningen Agape)
  • Depressionsforeningen
  • TværkultureltCenter
  • Danmarks Naturfredningsforening
  • RescueTeam
  • Ulykkespatientforeningen
  • Børne cancer fonden
  • Sankt Lukas Stiftelsen
  • Mission Uden Grænser
  • Det Nationale Sorgcenter
  • Plastic Change
  • ADHD
  • STH - Servicehunde til handicappede
  • Lions
  • Børnehjælpsdagen
  • Danish International Adoption
  • Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
  • DBU
  • hjernesagen
  • Øjenforeningen, Værn om synet
  • Kirkefondet
  • MSF logoNY
  • Det Kærlige Måltid
  • Dansk Vietnamesisk Forening
  • irc
  • Refugees welcome
  • DFS
  • børns vilkår
  • sos børnebyerne
  • EXIST
  • Børn og Tro
  • Retten Til Liv
  • Dansk Blindesamfund
  • Syvende Dags Adventistkirken
  • Verdens Skove
  • ADRA Danmark
  • TrygFondens Familiehus
  • Organdonation - Ja tak!
  • Forældre og Sorg
  • Ventilen Danmark
  • folkekirkens nødhjælp
  • Vedvarende Energi
  • Fugleværnsfonden
  • Den Kristne Internationale Ambassade i Jerusalem
  • Dignity
  • Scleroseforeningen
  • Cyklistforbundet
  • Red Orangutangen (Orangotang fonden)
  • Gigtforeningen
  • KFUM's Soldatermission i Danmark
  • Aktive kristnes Omsorgsarbejde (AKO Danmark)
  • Hjerneskadeforeningen
  • CareForOthers
  • Ungdommens Røde Kors
  • New Life Outreach (NLO)
  • Make a Wish - Ønskefonden
  • Alzheimerforeningen_logo
  • Hjernerystelsesforeningen
  • Gadens Børn NY
  • Verdens Børn
  • kfum kfuk
  • Børnenes Kontor, København
  • Diabetesforeningen
  • Dyreværnet - Værn for Værgeløse Dyr
  • Indre Mission
  • World Animal Protection Danmark
  • SMIL Fonden
  • Mødrehjælpen
  • Broen Danmark
  • Dansk Missionsråd
  • TUG - Tandsundhed Uden Grænser
  • Københavnerkirken
  • Epilepsiforeningen