Ny rapport viser vejen til mere samarbejde om genbrug
ISOBRO og Dansk Affaldsforening lancerer en model for de gode samarbejder om genbrug mellem kommuner og genbrugsorganisationer.
Gode eksempler, konkrete værktøjer og retningslinjer for fremgangsmåder, kan sikre et godt samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationers genbrugsbutikker. Målet er meget mere genbrug og cirkulær økonomi.
På genbrugspladser landet over er der fuld gang i arbejdet med at få flere kaffekopper, sofaer, træbrædder og belægningsfliser ud af containerne, så de i stedet kan få et nyt liv i et nyt hjem – fremfor at blive knust og kværnet. Det sker ofte i samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer og deres genbrugsbutikker.
Nu viser en ny rapport, hvordan kommuner og velgørende organisationer kan samarbejde mere og bedre om at minimere affaldsmængderne og få endnu flere ting og sager genbrugt direkte.
Rapporten præsenteres i dag i Odense i genbrugsbutikken Zirkel, der af mange kaldes guldmodellen for samarbejder mellem kommuner og frivillige organisationer.
”I kommunerne og de kommunale affaldsselskaber har vi en lang tradition for at samarbejde med lokale foreninger – men vi vil gerne have endnu mere genbrug og bytte, og så er det oplagt at skrue markant op for samarbejdet med de velgørende organisationer, lokalt og nationalt. Det er vi opsatte på, fordi det giver mening på både den miljømæssige og sociale bundlinje,” siger Henrik Friis, direktør i Dansk Affaldsforening, interesseorganisation for kommuner og kommunale affaldsselskaber.
ISOBRO har sammen med Dansk Affaldsforening identificeret de udfordringer, der kan spænde ben for det gode samarbejde, samt ikke mindst de konkrete løsninger, der giver mest muligt værdi – og mindst besvær – for begge parter.
”Det eksisterer mange gode genbrugssamarbejder lokalt mellem velgørende organisationer og kommuner – men der er også steder, hvor det kan blive bedre. Nu viser vi en konkret vej, så vi kan få mere genbrug til gavn for både organisationernes sociale arbejde og kommunernes indsats for cirkulær økonomi,” siger Kenneth Kamp Butzbach, generalsekretær i ISOBRO, indsamlingsorganisationernes brancheorganisation.
Forskellige udgangspunkter
Et grundvilkår er nemlig, at mål og udgangspunkt er forskelligt for begge parter, og det kræver forståelse: Kommuner og kommunale affaldsselskaber er professionelle organisationer, der har fokus på ordentlige genbrugspladser, sikker drift, logistik og borgertilfredshed, så mest muligt genbruges.
Velgørende organisationer har som mål at tjene penge på salg af genbrugseffekter fra genbrugsbutikker, der kan finansiere almennyttige aktiviteter, og det baseres på frivillig arbejdskraft, typisk også af seniorer.
For at det gode samarbejde kan fungere, har Dansk Affaldsforening og ISOBRO identificeret fire elementer, der skal håndteres:
- Kom godt i gang – så opstarten af et nyt samarbejde falder godt på plads og kommer godt fra start.
- Praktikken – omkring det konkrete arbejde med at få borgernes genbrugseffekter fra genbrugsplads til genbrugsbutik.
- Aftalens elementer – så begge parter i en konkret aftale er tilfredse, og så problemer undervejs løses og forbedrer samarbejdet.
- Kommunikation – både til borgere samt mellem kommunen og organisationerne og mellem genbrugspladsmedarbejdere og frivillige kræfter.
Rapporten indeholder derudover en række eksempler på for eksempel aftaler, som kommuner og organisationer kan indgå om adgang og gensidige forpligtelser om genbrug.
Der er også eksempler på vedtægter, hvis flere organisationer går sammen og i fællesskab aftager genbrugseffekter fra genbrugspladser. Alle værktøj i rapporten bruges i dag i virkeligheden rundt omkring i landet, og er således testet og bestået.
Rapporten om de gode samarbejder om genbrug præsenteres i dag i Zirkel i Odense, der af mange kaldes for guldmodellen for samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer og deres genbrugsbutikker.