Hvad nu? Efter Facebook Fundraiser
Facebook har lukket for egenindsamlinger via Facebook Fundraiser. Hvad kan organisationer stille op nu og her?
ISOBRO har talt med Meta, leverandører, brancheforeningerne i Norge og Sverige for at forstå, hvad Facebook Fundraiser var god til, og hvad man som organisation kan gøre nu.
Siden juni 2020 har ISOBRO haft en aftale med Meta om at genindføre Facebook Fundraiser i Danmark. Dengang var ISOBRO garant for, at det kun var godkendte indsamlinger, der fandt vej til det sociale medie.
Det har ikke været lige til, skulle det vise sig. Flere medlemsorganisationer havde vanskeligt ved at komme på, andre blev koblet fra uden varsel og ansøgningsprocessen til Meta var i det hele taget kompliceret.
”Jeg vil sige, at ISOBRO i dén grad har taget opgaven alvorligt. Vi har brugt mange ressourcer på at holde gang i dialogen med Meta og på hjælpe medlemmer med at komme på,” siger Kenneth Kamp Butzbach, generalsekretær i ISOBRO. Han fortæller, at ISOBRO har kontakt til Metas repræsentant i Danmark og ad den vej forsøger at forstå, hvorfor redskabet lukker og hvad der eventuelt kan erstatte det.
”Vores oplevelse er, fra dialog med medlemmerne, fra foredragsholdere og andre eksperter, at Facebook Fundraiser ikke var som at tænde for en knap, og så strømmede donationerne ind. Det var en brik, som man skulle arbejde systematisk for at aktivere blandt sine givere og støtter,” forklarer Kenneth Kamp Butzbach.
Dalende indtægt
Tal fra Norge og Sverige viser, at organisationernes indtægter fra Facebook Fundraiser har været dalende siden 2020. Vi har ikke de danske tal, men de tre markeder ligner hinanden på så mange parametre, at vi ikke har grund til at tro, at det forholder sig anderledes i Danmark.
Kenneth Kamp Butzbach fortæller, at ISOBRO på medlemmernes vegne er kede af, at der nu er et redskab mindre i værktøjskassen.
Den holdning bliver bakket op af Jesper Juul Jensen, der er direktør i BetterNow, der er en platform for egenindsamlinger.
Facebook skabte en kulturændring
”Først og fremmest er der nu en masse gode gerninger og penge til velgørende formål som ikke kommer til at ske. Det er trist. Facebook har været gode til at pushe egenindsamlinger til især fødselsdage. Det har været unikt, at vi har haft en service, der på et socialt medie har skubbet på for at lave egenindsamlinger, og det kommer vi klart til at mangle,” siger Jesper Juul Jensen, direktør i BetterNow.
Han fortæller, at da Facebook Fundraiser kom til Danmark var det også godt for BetterNow. Det sociale medie var simpelthen med til at arbejde for en positiv kulturændring om at lave egenindsamlinger.
”Som jeg ser det, så er det vigtigste spørgsmål lige nu, hvordan kan vi som branche arbejde sammen for at få egenindsamlinger til fødselsdage op at køre igen,” siger Jesper Juul Jensen.
Hvad kan man som indsamlingsorganisation gøre lige nu?
- Det digitale kampagnearbejde kan fortsætte. Du kan bruge annoncering og organisk indhold til at få givere over på dine egne kanaler.
- Du kan kontinuerligt fortælle dine støtter og medlemmer om muligheden for at oprette en egenindsamling ifm. din fødselsdag
- Få styr på data i din database, undersøg muligheden for at sende automatiserede mails 14 dage før dine støtters fødselsdag med en opfordring til at starte en egenindsamling til fordel for organisationen.
Lær mere om egenindsamlinger
I ISOBROs leverandørnetværk har vi to udbydere af egenindsamlinger:
Dem kan du læse om ved at klikke på navnet, hvis du er nysgerrig på at arbejde videre med det værktøj.