Jacob_Schjødt.jpg

Et forsker-blik på fremtiden

I dag har vi adgang til en overflod af effektive teknikker for at opnå støtte til vores sag. Men den nyeste forskning antyder, at anmodningstræthed vil præge fremtiden for fundraising.

Artiklen er en udvidelse af Jacob Schjødts bidrag til ISOBRO Fundraising Indsigt 2024 publiceret januar 2024.

I midten af 1970’erne blev de første studier om brugen af overtalelsesteknikker til indsamlingsformål udgivet. Idéerne var at teste effekten af korte sætninger, der kunne sættes i forlængelse af en anmodning for at øge donationssandsynligheden. Teknikkerne fik navne som foot-in-the-door, door-in-the-face, pique technique mv.

Teknikkerne var spændende af flere årsager, blandt andet fordi de satte tal på, i hvor høj grad vores donationsbeslutninger kunne påvirkes af ord, som intet havde med sagen at gøre. Værdien af forskningen var ikke at vise, at vi var manipulerbare – det vidste vi godt – men at vise hvor manipulerbare vi var, og hvilke teknikker vi alle kunne bruge, for at blive bedre til at manipulere.

Vi har i dag en overflod af velklingende, let-implementerbare og forførende teknikker til rådighed, som vi kan bruge til at få folk til at sige ’ja’ til at støtte vores gode sag. Men den nyeste forskning peger på, at fremtiden for fundraising vil blive præget af en anmodningstræthed.

Anmodningstræthed kommer bl.a. til udtryk i følgende tre tendenser:

1. Undvigelsesadfærd

Forskning viser, at folk er villige til at ofre tid og penge for at undgå en donationsanmodning: Vi tager en længere vej til vores bil, for at undgå at blive set af faceren, og vi er mindre tilbøjelige til at besøge en kommerciel hjemmeside, hvis vi forventer at blive mødt af en donationsanmodning fra en velgørende organisation.

2. Spamkategorisering

Teknologiske eller juridiske foranstaltninger sat i verden for at beskytte potentielle støttemedlemmer mod uønskede henvendelser. Herunder: Spamfiltre til din mailkonto, spamidentificerende apps til din telefon og facer-restriktioner på din gågade. Vidste du, at hver gang en NGO iværksætter en telemarketing-kampagne, kategoriserer 180.dk opkald fra det pågældende nummer som potential spam? Det er et problem for indsamlingsorganisationer.

 3. Manipulations-sensitivitet

Modtagerne af vores donationsanmodninger har efterhånden lært at identificere forsøg på manipulation. Det som var snedigt i 1970’erne er åbenlyst manipulerende i dag. Ny forskning viser, at billeder af grædende børn motiverer modtageren til at donere penge, men på samme tid irriterer det også modtageren. Så selvom billedet fremkalder en lyst til at stoppe gråden, tolkes billedet også som et forsøg på følelsesmæssig manipulation.

Resultatet er, at effekten af billedet annulleres af manipulations-sensitiviteten. Man kan sige, at det ender som en indsamlingsmæssig nulsumssituation. Her er et godt debatindlæg fra en kommerciel kontekst om samme emne.

Implikationer for fremtidens fundraising?

Der bruges stadig forskningsmidler på at udvikle nye varianter af gamle overtalelsesteknikker. Men der blæser også nye forsknings-vinde som dokumenterer og forholder sig til ovenstående problemer.

Fire overskrifter på løsninger som de præsenterer

1. Hav mod til at skrue ned for manipulation og giv jeres donorer ejerskab over relationen.

2. Anerkend at anmodninger kan være irriterende i jeres kommunikation.

3. Arbejd mere med segmentering, (når 5% af modtagere af en emailkampagne donerer, er der så nogle af de 95% som bliver småirriteret? Kan vi frasortere nogle af dem med et statistisk værktøj?)

4. Og så min egen kæphest: Bliv bedre til at evaluere for langsigtet gevinst. Spørg din organisation: Gør vores KPI’er os bedre til at skabe værdi på den lange bane eller gør de os bedre til at manipulere for kortsigtet vinding?

Fundraising i fremtiden vil i stigende grad være karakteriseret af forskellige tilgange til indsamling som anerkender og overkommer ovenstående udfordringer.

Om forfatteren 

Jacob Schjødt er Ph.D. studerende i privat donor fundraising på afdeling for afsætningsøkonomi på CBS. Hans forskning omhandler, hvordan velgørende organisationer kan samle penge ind for langsigtet gevinst herunder samspillet mellem livstidsværdi, frafald og opgraderinger. Jacob har tidligere arbejdet som facer og hvervet flere hundrede faste støtter til forskellige NGO'er. Derudover har Jacob arbejdet med kundeindsigter og kunderejser i en stor kommerciel virksomhed.

Nogle af vores medlemmer

Se alle vores medlemmer
  • Evangelisk Luthersk Netværk
  • Gotvedinstituttet
  • OvaCure
  • Hjælp Din Næste
  • Dansk Oase
  • Dansk Vegetarisk Forening
  • Kirkens Korshær
  • Foreningen Grønlandske Børn
  • For Lige Vilkår
  • Kræftens Bekæmpelse
  • Danish Muslim Aid
  • Danmission
  • Areopagos
  • PlanBørnefonden
  • Prostatakræftforeningen PROPA
  • Børns Voksenvenner
  • Mission10forty
  • Dansk Ornitologisk Forening
  • Morgen Caféen (Fonden Morgencafé for hjemløse)
  • FrikirkeNet
  • GirlTalk
  • Anima
  • Dansk Balkan Mission
  • Den Katolske Kirke i Danmark
  • Menighedsplejen i Danmark
  • Danske Kirkers Råd
  • Sex & Samfund
  • Julemærkefonden
  • FDF, Frivilligt Drenge- og Pige Forbund
  • Muskelsvindfonden
  • Kattens Værn
  • Danske Seniorer
  • Metodistkirken i Danmark
  • Røde Kors
  • The Why Foundation
  • UNICEF Danmark
  • Ronald McRonald McDonald
  • Kvisten
  • KLF, Kirke og Medier
  • Red Barnet Ungdom
  • KIT - Kirkenes Integrationstjeneste
  • Frelsens hær
  • LyLe (Patientforeningen Lymfekræft og Leukæmi)
  • Autismeforeningen
  • IAS (International Aid Services Danmark)
  • Hus forbi
  • Menighedsfakultetet
  • Norea Mediemission
  • MOSAIK (Pinsekirkerne i Danmark)
  • Det Danske Spejderkorps
  • BIbellæser-Ringen i Danmark
  • mercy ships
  • Silkeborg Oasekirke
  • Familier med Kræftramte Børn
  • Kofoeds Skole
  • Danske Sømands- og udlandskirker
  • Hospice Forum Danmark
  • Dannerhuset
  • BørneBasketFonden
  • KFUM's Sociale Arbejde
  • SIND
  • Oxfam Danmark
  • AgapeIndien
  • KFUK's Sociale Arbejde
  • caritas
  • Emmaus fonden
  • PsykiatriFonden
  • Intact Denmark
  • Care Danmark
  • Parasport Danmark
  • WWF Verdensnaturfonden
  • Dansk Skoleskak
  • Apostolsk Kirke
  • BørnSulter
  • Børnesagens Fællesråd
  • Café Exit
  • Kristeligt forbund for Studerende
  • Luthersk Mission
  • Dansk Bibel-Institut
  • Brystkræftforeningen
  • Endometriose Foreningen
  • Sølund Musikfestival
  • Herlufsholm Skole og Gods
  • Land of Hope
  • Kristeligt Handicapforening
  • cystisk fibrose
  • Ghana Venskab
  • Hjerteforeningen
  • Open Doors Denmark
  • YWAM Logo
  • MAF
  • ZOO
  • DFOI
  • Ældre Sagen
  • Den Danske Naturfond
  • Mellemfolkeligt Samvirke
  • Aids fondet
  • ImpactChurch
  • Amnesty International
  • Miljøbevægelsen NOAH
  • Dansk Europamission
  • Spedalskhedsmissionen
  • AMIS
  • Dansk Kvindesamfund
  • Y's Men Region
  • Human Practice Foundation
  • Bevar Ukraine
  • Evangelisk Luthersk Missionsforening
  • Danske Hospitalsklovne
  • FødevareBanken
  • Thin Blue line Denmark
  • Baptistkirken
  • Rådet For Grøn Omstilling
  • Soroptimist International Danmark
  • Børneulykkesfonden
  • Terre Des Hommes
  • Dansk Folkehjælp
  • Pindsvinevennerne i Danmark
  • Ordet og Israel
  • Missionsfonden
  • IMS
  • Dansk Armeniermission
  • LøkkeFonden
  • Growing Trees Network Foundation
  • Foreningen Roskilde Festival
  • LittleBigHelp
  • Israelmissionen
  • Landsforeningen LEV
  • Forælder Fonden
  • Promissio
  • Operation Mission
  • FANT - Football for a New Tomorrow
  • Blå Kors
  • Landsforeningen Bedre Psykiatri
  • Brødremenighedens Danske Mission
  • Foreningen Cancerramte Børn
  • parkinsonsforeningen
  • Danmarks Veteraner
  • UNHCR
  • Psoriasisforeningen
  • AsmaAllergiDanmark
  • CoolUnite Fonden
  • UFF Humana
  • Lungeforeningen
  • Red Barnet
  • MM
  • dyrenes beskytttelse medlem
  • Nyreforeningen
  • Mejerifolk uden Grænser
  • Bibelselskabet
  • Diakonissestiftelsen
  • Bryd Tavsheden
  • Childrens Mission
  • WeShelter
  • Evangelisk Frikirke Danmark
  • Mission Øst
  • Den Danske Israelindsamling
  • Mission Afrika
  • LGBT
  • Sømandsmissionen
  • DRC Dansk Flygtningehjælp
  • Aktion  Børnehjælp
  • Viva Danmark
  • BHCF
  • Agape (Foreningen Agape)
  • Depressionsforeningen
  • TværkultureltCenter
  • Danmarks Naturfredningsforening
  • RescueTeam
  • Ulykkespatientforeningen
  • Børne cancer fonden
  • Sankt Lukas Stiftelsen
  • Mission Uden Grænser
  • Det Nationale Sorgcenter
  • Plastic Change
  • ADHD
  • STH - Servicehunde til handicappede
  • Lions
  • Børnehjælpsdagen
  • Danish International Adoption
  • Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
  • DBU
  • hjernesagen
  • Øjenforeningen, Værn om synet
  • Kirkefondet
  • MSF logoNY
  • Det Kærlige Måltid
  • Dansk Vietnamesisk Forening
  • irc
  • Refugees welcome
  • DFS
  • børns vilkår
  • sos børnebyerne
  • EXIST
  • Børn og Tro
  • Retten Til Liv
  • Dansk Blindesamfund
  • Syvende Dags Adventistkirken
  • Verdens Skove
  • ADRA Danmark
  • TrygFondens Familiehus
  • Organdonation - Ja tak!
  • Forældre og Sorg
  • Ventilen Danmark
  • folkekirkens nødhjælp
  • Vedvarende Energi
  • Fugleværnsfonden
  • Den Kristne Internationale Ambassade i Jerusalem
  • Dignity
  • Scleroseforeningen
  • Cyklistforbundet
  • Red Orangutangen (Orangotang fonden)
  • Gigtforeningen
  • KFUM's Soldatermission i Danmark
  • Aktive kristnes Omsorgsarbejde (AKO Danmark)
  • Hjerneskadeforeningen
  • CareForOthers
  • Ungdommens Røde Kors
  • New Life Outreach (NLO)
  • Make a Wish - Ønskefonden
  • Alzheimerforeningen_logo
  • Hjernerystelsesforeningen
  • Gadens Børn NY
  • Verdens Børn
  • kfum kfuk
  • Børnenes Kontor, København
  • Diabetesforeningen
  • Dyreværnet - Værn for Værgeløse Dyr
  • Indre Mission
  • World Animal Protection Danmark
  • SMIL Fonden
  • Mødrehjælpen
  • Broen Danmark
  • Dansk Missionsråd
  • TUG - Tandsundhed Uden Grænser
  • Københavnerkirken
  • Epilepsiforeningen