Markedsføring
Markedsføringsloven finder som udgang ikke anvendelse på indsamling, der reguleres af indsamlingsloven, men finder anvendelse når der udføres erhvervsmæssige aktiviteter.
Erhvervsmæssige aktiviteter
Markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven finder anvendelse når indsamlingsorganisationerne udfører erhvervsmæssige aktiviteter. Erhvervsmæssige aktiviteter er for indsamlingsorganisationerne, når forbruger modtager en modydelse for betalingen og der derfor ikke er tale om en donation i juridisk forstand.
Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden fører tilsyn med, at virksomheder overholder markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmandens Vejledning om brug af konkurrencer og lignende til indhentelse af forbrugernes samtykke til markedsføring.
Forbrugerombudsmandens vejledning om reglerne for uanmodede henvendelser ved almennyttige foreningers udsendelse af elektroniske nyhedsbreve.
SMS krav i markedsføring
Når du spørger om sms-donationer, er du forpligtet til at oplyse dine donorer om en række forholdsregler via en pligttekst. Herunder kan du læse om, hvad du skal være opmærksom på.
- Krav til SMS-donationer - link
Spam
Virksomheder må ikke sende mails, sms’er og anden elektronisk post til nogen med henblik på markedsføring, medmindre modtageren har givet sit samtykke til det. Det står i markedsføringslovens § 10, stk. 1, der også kaldes spamforbuddet.
Spamforbuddet gælder kun for erhvervsdrivende. Det er ikke kun ”traditionelle” virksomheder, som kan være erhvervsdrivende og derfor skal overholde spamforbuddet. Også foreninger og fonde kan være erhvervsdrivende, hvis de sender henvendelser ud om en erhvervsmæssig aktivitet.
Telefonsalg
Det er lovligt for analyseinstitutter og velgørende organisationer at ringe til forbrugere, uden at forbrugerne har sagt ja til henvendelsen. Velgørende organisationer må kun ringe til forbrugere om deres indsamlingsaktiviteter.
- Forbrugerombudsmanden om telefonsalg - link
Robinsonlisten
Når en privatperson eller enkeltmandsvirksomhed er tilmeldt Robinsonlisten, gælder der særligt skærpede regler for, hvordan virksomheden må henvende sig for at sælge sine varer.
- Forbrugerombudsmanden om Robinsonlisten - link
Nej tak-ordningerne
Med Nej tak-ordningerne kan forbrugere og virksomheder sige nej tak til at modtage reklamer og ugeaviser. Nej tak-ordningerne kan beskytte mod uønsket post uden påført navn.
- Forbrugerombudsmanden om Nej tak-ordningerne - link
Noget materiale vil lovligt kunne omdeles til adresser, som er tilmeldt en af de to Nej tak-ordninger. Det drejer sig bl.a. om information fra staten, regionerne og kommunerne, materiale fra politiske partier, indsamlingsmateriale fra velgørende foreninger og kirkeblade.