Jacob_Schjødt.jpg

Et forsker-blik på fremtiden

I dag har vi adgang til en overflod af effektive teknikker for at opnå støtte til vores sag. Men den nyeste forskning antyder, at anmodningstræthed vil præge fremtiden for fundraising.

Artiklen er en udvidelse af Jacob Schjødts bidrag til ISOBRO Fundraising Indsigt 2024 publiceret januar 2024.

I midten af 1970’erne blev de første studier om brugen af overtalelsesteknikker til indsamlingsformål udgivet. Idéerne var at teste effekten af korte sætninger, der kunne sættes i forlængelse af en anmodning for at øge donationssandsynligheden. Teknikkerne fik navne som foot-in-the-door, door-in-the-face, pique technique mv.

Teknikkerne var spændende af flere årsager, blandt andet fordi de satte tal på, i hvor høj grad vores donationsbeslutninger kunne påvirkes af ord, som intet havde med sagen at gøre. Værdien af forskningen var ikke at vise, at vi var manipulerbare – det vidste vi godt – men at vise hvor manipulerbare vi var, og hvilke teknikker vi alle kunne bruge, for at blive bedre til at manipulere.

Vi har i dag en overflod af velklingende, let-implementerbare og forførende teknikker til rådighed, som vi kan bruge til at få folk til at sige ’ja’ til at støtte vores gode sag. Men den nyeste forskning peger på, at fremtiden for fundraising vil blive præget af en anmodningstræthed.

Anmodningstræthed kommer bl.a. til udtryk i følgende tre tendenser:

1. Undvigelsesadfærd

Forskning viser, at folk er villige til at ofre tid og penge for at undgå en donationsanmodning: Vi tager en længere vej til vores bil, for at undgå at blive set af faceren, og vi er mindre tilbøjelige til at besøge en kommerciel hjemmeside, hvis vi forventer at blive mødt af en donationsanmodning fra en velgørende organisation.

2. Spamkategorisering

Teknologiske eller juridiske foranstaltninger sat i verden for at beskytte potentielle støttemedlemmer mod uønskede henvendelser. Herunder: Spamfiltre til din mailkonto, spamidentificerende apps til din telefon og facer-restriktioner på din gågade. Vidste du, at hver gang en NGO iværksætter en telemarketing-kampagne, kategoriserer 180.dk opkald fra det pågældende nummer som potential spam? Det er et problem for indsamlingsorganisationer.

 3. Manipulations-sensitivitet

Modtagerne af vores donationsanmodninger har efterhånden lært at identificere forsøg på manipulation. Det som var snedigt i 1970’erne er åbenlyst manipulerende i dag. Ny forskning viser, at billeder af grædende børn motiverer modtageren til at donere penge, men på samme tid irriterer det også modtageren. Så selvom billedet fremkalder en lyst til at stoppe gråden, tolkes billedet også som et forsøg på følelsesmæssig manipulation.

Resultatet er, at effekten af billedet annulleres af manipulations-sensitiviteten. Man kan sige, at det ender som en indsamlingsmæssig nulsumssituation. Her er et godt debatindlæg fra en kommerciel kontekst om samme emne.

Implikationer for fremtidens fundraising?

Der bruges stadig forskningsmidler på at udvikle nye varianter af gamle overtalelsesteknikker. Men der blæser også nye forsknings-vinde som dokumenterer og forholder sig til ovenstående problemer.

Fire overskrifter på løsninger som de præsenterer

1. Hav mod til at skrue ned for manipulation og giv jeres donorer ejerskab over relationen.

2. Anerkend at anmodninger kan være irriterende i jeres kommunikation.

3. Arbejd mere med segmentering, (når 5% af modtagere af en emailkampagne donerer, er der så nogle af de 95% som bliver småirriteret? Kan vi frasortere nogle af dem med et statistisk værktøj?)

4. Og så min egen kæphest: Bliv bedre til at evaluere for langsigtet gevinst. Spørg din organisation: Gør vores KPI’er os bedre til at skabe værdi på den lange bane eller gør de os bedre til at manipulere for kortsigtet vinding?

Fundraising i fremtiden vil i stigende grad være karakteriseret af forskellige tilgange til indsamling som anerkender og overkommer ovenstående udfordringer.

Om forfatteren 

Jacob Schjødt er Ph.D. studerende i privat donor fundraising på afdeling for afsætningsøkonomi på CBS. Hans forskning omhandler, hvordan velgørende organisationer kan samle penge ind for langsigtet gevinst herunder samspillet mellem livstidsværdi, frafald og opgraderinger. Jacob har tidligere arbejdet som facer og hvervet flere hundrede faste støtter til forskellige NGO'er. Derudover har Jacob arbejdet med kundeindsigter og kunderejser i en stor kommerciel virksomhed.

Nogle af vores medlemmer

Se alle vores medlemmer
  • Dansk Balkan Mission
  • Dansk Ornitologisk Forening
  • Dansk Folkehjælp
  • RescueTeam
  • Foreningen Roskilde Festival
  • Sømandsmissionen
  • Blå Kors
  • ZOO
  • UNICEF Danmark
  • FrikirkeNet
  • Kofoeds Skole
  • EXIST
  • Metodistkirken i Danmark
  • Det Nationale Sorgcenter
  • Mission Øst
  • Danmarks Veteraner
  • KFUK's Sociale Arbejde
  • Børns Voksenvenner
  • WeShelter
  • For Lige Vilkår
  • Red Orangutangen (Orangotang fonden)
  • Dansk Vietnamesisk Forening
  • Emmaus fonden
  • Kristeligt forbund for Studerende
  • DFS
  • WWF Verdensnaturfonden
  • Børnesagens Fællesråd
  • Kvisten
  • Kirkefondet
  • TUG - Tandsundhed Uden Grænser
  • Landsforeningen LEV
  • Scleroseforeningen
  • KLF, Kirke og Medier
  • Fugleværnsfonden
  • Børne cancer fonden
  • Den Katolske Kirke i Danmark
  • TværkultureltCenter
  • DBU
  • Indre Mission
  • Diakonissestiftelsen
  • LyLe (Patientforeningen Lymfekræft og Leukæmi)
  • Endometriose Foreningen
  • Menighedsplejen i Danmark
  • Dansk Vegetarisk Forening
  • KFUM's Soldatermission i Danmark
  • Brystkræftforeningen
  • Epilepsiforeningen
  • BørneBasketFonden
  • Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
  • UNHCR
  • Den Danske Israelindsamling
  • Foreningen Grønlandske Børn
  • Cyklistforbundet
  • Hjerteforeningen
  • BIbellæser-Ringen i Danmark
  • Danske Sømands- og udlandskirker
  • Gadens Børn NY
  • KIT - Kirkenes Integrationstjeneste
  • irc
  • Foreningen Cancerramte Børn
  • Syvende Dags Adventistkirken
  • AgapeIndien
  • Sølund Musikfestival
  • Israelmissionen
  • MAF
  • Retten Til Liv
  • Kræftens Bekæmpelse
  • Rådet For Grøn Omstilling
  • Spedalskhedsmissionen
  • Autismeforeningen
  • PsykiatriFonden
  • Foreningen Enestående Forældre
  • Red Barnet Ungdom
  • New Life Outreach (NLO)
  • TrygFondens Familiehus
  • Hjælp Din Næste
  • Brødremenighedens Danske Mission
  • Morgen Caféen (Fonden Morgencafé for hjemløse)
  • Mission Afrika
  • FANT - Football for a New Tomorrow
  • Psoriasisforeningen
  • OvaCure
  • Thin Blue line Denmark
  • Det Danske Spejderkorps
  • Kirkens Korshær
  • CoolUnite Fonden
  • UFF Humana
  • Gotvedinstituttet
  • Kristeligt Handicapforening
  • Diabetesforeningen
  • Det Kærlige Måltid
  • LøkkeFonden
  • Dansk Europamission
  • Luthersk Mission
  • Forældre og Sorg
  • Danske Hospitalsklovne
  • Miljøbevægelsen NOAH
  • Danske Kirkers Råd
  • Bibelselskabet
  • Y's Men Region
  • IAS (International Aid Services Danmark)
  • FDF, Frivilligt Drenge- og Pige Forbund
  • Childrens Mission
  • Ældre Sagen
  • Børn og Tro
  • Dansk Blindesamfund
  • BørnSulter
  • Familier med Kræftramte Børn
  • MOSAIK (Pinsekirkerne i Danmark)
  • YWAM Logo
  • Evangelisk Luthersk Netværk
  • Terre Des Hommes
  • Aids fondet
  • Dansk Kvindesamfund
  • Red Barnet
  • Broen Danmark
  • Sankt Lukas Stiftelsen
  • GirlTalk
  • Hospice Forum Danmark
  • Growing Trees Network Foundation
  • Café Exit
  • caritas
  • Dansk Armeniermission
  • Refugees welcome
  • Verdens Skove
  • Intact Denmark
  • DRC Dansk Flygtningehjælp
  • Viva Danmark
  • Evangelisk Luthersk Missionsforening
  • Foreningen Globalnyt
  • Care Danmark
  • Vedvarende Energi
  • ADRA Danmark
  • Aktive kristnes Omsorgsarbejde (AKO Danmark)
  • Open Doors Denmark
  • Mission10forty
  • Pindsvinevennerne i Danmark
  • kfum kfuk
  • Danish Muslim Aid
  • ImpactChurch
  • hjernesagen
  • Oxfam Danmark
  • dyrenes beskytttelse medlem
  • Frelsens hær
  • Forælder Fonden
  • Børnenes Kontor, København
  • Den Kristne Internationale Ambassade i Jerusalem
  • Lions
  • cystisk fibrose
  • Mellemfolkeligt Samvirke
  • Ventilen Danmark
  • CareForOthers
  • Baptistkirken
  • Landsforeningen Bedre Psykiatri
  • LittleBigHelp
  • Dignity
  • STH - Servicehunde til handicappede
  • Hus forbi
  • Gigtforeningen
  • Kattens Værn
  • Ungdommens Røde Kors
  • Danske Seniorer
  • Silkeborg Oasekirke
  • Dyreværnet - Værn for Værgeløse Dyr
  • Sex & Samfund
  • Verdens Børn
  • Parasport Danmark
  • folkekirkens nødhjælp
  • Ghana Venskab
  • Julemærkefonden
  • Alzheimerforeningen_logo
  • Mission Uden Grænser
  • Ulykkespatientforeningen
  • Ordet og Israel
  • AMIS
  • Røde Kors
  • MM
  • DFOI
  • Dansk Bibel-Institut
  • Plastic Change
  • FødevareBanken
  • Mejerifolk uden Grænser
  • SMIL Fonden
  • Dansk Skoleskak
  • Agape (Foreningen Agape)
  • Promissio
  • BHCF
  • Danmarks Naturfredningsforening
  • parkinsonsforeningen
  • Dannerhuset
  • The Why Foundation
  • World Animal Protection Danmark
  • Bevar Ukraine
  • Menighedsfakultetet
  • Aktion Børnehjælp
  • MSF logoNY
  • Danish International Adoption
  • PlanBørnefonden
  • Human Practice Foundation
  • Danmission
  • Muskelsvindfonden
  • Dansk Oase
  • Anima
  • Missionsfonden
  • sos børnebyerne
  • Ronald McRonald McDonald
  • AsmaAllergiDanmark
  • Københavnerkirken
  • Apostolsk Kirke
  • Hjernerystelsesforeningen
  • Colitis-Crohn Foreningen
  • ADHD
  • Børneulykkesfonden
  • Mødrehjælpen
  • Soroptimist International Danmark
  • Operation Mission
  • børns vilkår
  • Evangelisk Frikirke Danmark
  • mercy ships
  • Land of Hope
  • LGBT
  • KFUM's Sociale Arbejde
  • Herlufsholm Skole og Gods
  • Amnesty International
  • Den Danske Naturfond
  • Hjerneskadeforeningen
  • Bryd Tavsheden
  • Lungeforeningen
  • Organdonation - Ja tak!
  • Dansk Missionsråd
  • Børnehjælpsdagen
  • Depressionsforeningen
  • Øjenforeningen, Værn om synet
  • SIND
  • IMS
  • Areopagos
  • Make a Wish - Ønskefonden
  • Prostatakræftforeningen PROPA
  • Nyreforeningen
  • Norea Mediemission