Etik
En af ISOBROs strategiske sigtelinjer er, at bidrage til en sund og etisk udvikling af branchen og medlemsorganisationerne for at fastholde tilliden til indsamlingssektoren.
De Indsamlingsetiske retningslinjer for medlemmer af ISOBRO skal sammen med kommunikation, kontrol og muligheden for at klage til ISOBROs branchenævn, sikre høj troværdighed for indsamling i Danmark.
Undersider
ISOBROs strategi 2025
Etik er helt centralt for ISOBRO og er derfor også en de fire strategiske sigtelinjer i strategien frem mod 2025.
Strategisk sigtelinje 2
Bidrage til en sund og etisk udvikling af branchen og medlemsorganisationerne for at fastholde tilliden til indsamlingssektoren.
A. Etablere mere konkrete retningslinjer for etik i indsamlinger og regnskaber, som skal kommunikeres og forankres bedre i de enkelte organisationer.
B. Sikre opfølgning og governance så ISOBROs medlemsorganisationer altid står på den rigtige side af lov og etik, herunder;
- Løbende kontrolindsats hos medlemsorganisationerne på prioriterede områder.
- En whistleblower-ordning hvor man som medlemsorganisation kan informere ISOBRO om mistanke om brud på de etiske retningslinjer, hvorefter ISOBRO beder den indberettede organisationen om en redegørelse og handlingsplan. Baseret på dette går ISOBRO i dialog omkring anbefalinger og råd til den indberettede organisation.
- Indberetning af medlemmer, der forsat overskrider retningslinjerne, til branchenævnet samt etablere konsekvens ved manglende efterlevelse - i yderste fald eksklusion af foreningen.
- Opfordre medlemsorganisationerne til at nedskrive deres egen tolkning af de etiske retningslinjer, som skal vedtages i organisationen. Medlemsorganisationerne opfordres også til at offentliggøre, hvem man vil modtage midler fra.
Se hele strategien her